Andries van den Akker winnaar Groene Lintje

De genomineerden met Gerrie Rozema (rechts)

Voor de jaarlijkse uitreiking van het Groene Lintje waren zes kandidaten genomineerd. De jury van GroenLinks was enthousiast. Volgens de jury weten alle zes genomineerden een heldere visie op duurzaamheid heel concreet te maken en werken zij heel  praktisch aan een meer duurzame omgeving.  Andries van den Akker uit Nieuweschoot werd door de vakjury van GroenLinks gekozen als winnaar. De publieksprijs ging naar het Repair Café.

Winnaar Andries van den Akker kan niet tegen rommel en ruimt daarom het zwerfafval in de buurt op. Maar van het één komt het ander. Soms krijgt een verwaarloosd bankje een lik verf of neemt hij actie als er bijvoorbeeld overlast van jongeren is. Hij zorgt voor een schone en gezellige omgeving. Volgens de jury wil elk dorp, iedere buurt wel een Andries.  Zijn buurtgenoten dragen hem dan ook op handen en waren als supporters bij de uitreiking van het lintje aanwezig.  Hij zelf gaf aan dat hij “er niet op zat te wachten”.

De uitreiking van het Groene Lintje sloot mooi aan bij het openingsprogramma van diezelfde avond in Leeuwarden Culturele Hoofdstad, waar het vertellen van verhalen centraal stond. De genomineerden voor het Groene Lintje werden geïnterviewd door Gerrie Rozema, raadslid van GroenLinks Heerenveen, en Grietje van Dijk, kandidaat raadslid. In het  interview werden ze uitgenodigd hun verhaal te vertellen. Het bleken stuk voor stuk geïnspireerde verhalen te zijn. De genomineerden zijn op uiteenlopende manieren met duurzaamheid bezig; van activiteiten in de eigen omgeving, zoals ruimen van zwerfafval en hergebruik van apparaten mogelijk maken, tot bewustmaking middels het schrijven van een boek (Hilda Feenstra met het boek ‘Duurzaam moet je durven’) en het betrekken van inwoners bij het inpassen van zonneparken in het landschap. Dit laatste was kenmerkend in het project Sinnetafel van de gemeente Heerenveen. Inwoners waren medebepalend voor de uiteindelijke plannen.

De genomineerden  lieten ook zien dat duurzaamheid eigenlijk altijd meeropbrengst heeft.  Duurzame huizen van Elkien zijn niet alleen energieneutraal, maar ook comfortabel en goed voor de portemonnee door de lage energiekosten. Het Repair Café helpt niet alleen de afvalberg te verkleinen, maar heeft ook een sociale functie. Gezond voedsel van D&R Catering is niet alleen gezond voor de mens en omgeving, maar ook lekker en energiebesparend.

De jury van GroenLinks was  dan ook zeer lovend over alle kandidaten. De jury bestond uit voorzitter Matthijs Sikkes, raadslid voor GroenLinks in de Fryske Marren, Irona Groeneveld, voormalig fractievoorzitter van GrienLinks voor de Provinciale Staten en wethouder van Terschelling, en Retze van der Honing, huidig statenlid voor GrienLinks.

De feestelijke uitreiking in Trinitas werd opgeluisterd door pianist Jochem le Cointre. Hij speelde afwisselend klassiek repertoire en eigen composities.

Andries van den Akker
Roel Nijwening van Repair Café