Verkiezingsdebat 28 februari Heerenveen

Afgelopen woensdag 28 februari was er een verkiezingsdebat in de Doopsgezinde kerk te Heerenveen. We hebben even een kort filmpje gemaakt van de inbreng van lijsttrekker Gerrie Rozema. In het debat kwamen verschillende thema’s aan de orde zoals: Scholen, toegankelijkheid en leefbaarheid dorpen, gaswinning, duurzaamheid, de energie transitie en experimenteren met het basisinkomen.

2 gedachten over “Verkiezingsdebat 28 februari Heerenveen”

1. Er is in Heerenveen een tekort aan huisartsen (maar waarschijnlijk in heel Friesland). Is u dit bekend? En wat denkt GroenLinks hieraan te gaan doen?

Heerenveen kent nog veel (ouderwetse!) rontondes. Rontondes waar het autoverkeer wél, maar de fietsers géén voorrang hebben. Wat vind u hiervan en zou dat niet aangepast moeten worden?

De Vogelwijk kent welliswaar in roze aangegeven fietsvlakken, maar geen enkele bescherming. Bij lagere school hoek Vogelwijk en Roerdomplaan staan zoveel auto’s geparkeerd dat er feitelijk geen enkele bescherming voor fietsers is. Wat is jullie mening?

Op zondagen zijn wijken in Heerenveen en buitengebieden niet bereikbaar per OV.

In Overijssel staan op bushaltes een eenvoudig (op zonne-energie) verstrekstaat, welke ‘actueel’ aangeeft wanneer de eerstvolgende bus komt. Heel handig als een bus bijv vertraagd is. Kan deze service ook op Heerenveense bushaltes komen?

Wanneer wordt nu eindelijk het busstation vernieuwd? En de omgeving ‘klantvriendelijker’?

1. Beste Bert,
      GroenLinks wil veel meer ruimte voor de fiets. Een fietssnelwegen netwerk door onze gemeente in samenspraak met onze buurgemeente om te komen tot een netwerk van brede fietspaden waarop fietsers snel van A naar B kunnen. De fietser heeft voorrang: op de fietssnelweg én op rotondes. Rondom scholen moet een autoluwe zone zijn, zodat kinderen veilig van en naar school kunnen fietsen.
      Het openbaar vervoer in onze gemeente kan en moet veel beter. Om onze dorpen leefbaar te houden, moeten we zorgen dat we goed bereikbaar zijn. We moeten dit goed regelen met de provincie, maar hierin eventueel ook zelf keuzes maken. Dank voor uw tip over de vertrekstaat op zonne-energie vij bushaltes. Tot slot: uw zorgen omtrent het tekort aan huisartsen geven we door aan onze partijgenoten in de provincie. Binnen de gemeente Heerenveen speelt een dergelijke tekort bij mijn weten niet, maar als u informatie heeft waaruit het tegendeel blijkt, horen we dat graag.
      Met vriendelijke groet, namens de afdeling GroenLinks Heerenveen, Gerrie Rozema