Friese fruitbomen bij Speeltuin Ravottuh in Akkrum

Speeltuin Ravottuh in Akkrum werd afgelopen zaterdag 1 december verrast met de aanplant van fruitbomen. Nicole ter Doest van GroenLinks Smallingerland en Grietje van Dijk, raadslid voor GroenLinks in gemeente Heerenveen, kwamen met spade en boompjes aan om het fruit persoonlijk in te planten. Gemeente Heerenveen is twee Friese fruitbomen rijker en zodoende nog groener en leuker geworden, aldus Grietje van Dijk.

Aanleiding voor het planten van de fruitbomen was een actie van GroenLinks Smallingerland en de stichting Fruit Yn Fryslan tijdens de verkiezingscampagne in maart van dat jaar. Inwoners van de Gemeente Smallingerland konden aangeven waar zij graag fruitboompjes geplant wilden zien op plekken waar veel mensen ervan kunnen genieten. Samen met de stichting Fruit Yn Fryslan zijn toen op boomfeestdag oude Friese fruitrassen, zoals appel-, kersen- en pruimenbomen, geplant. Zo worden onze oude Friese fruitrassen weer teruggebracht in het landschap.

Speeltuin Ravottuh wilde graag ook van dit aanbod gebruik maken maar de speeltuin in Akkrum, Gemeente Heerenveen, viel buiten deze actie in Smallingerland. Groot was de verrassing bij Gé-An Scheper van Ravottuh toen ze dit najaar bericht kreeg van GroenLinks dat ze graag bij Ravottuh fruitboompjes aan kwamen planten.

Ravottuh is een nieuw aangelegde, natuurlijke speelplek in Akkrum. Kinderen kunnen hier ravotten; rennen, klimmen, baggeren, ontdekken en grenzen verkennen. Het is een plek waar ze groenten helpen groeien, hutten mogen bouwen en vooral lekker vies mogen worden. Want de slogan van RAVOTTUH is : ’Je hebt pas goed gespeeld, als je vies thuis komt!’  En voegt Gé-An Scheper daaraan toe: Straks kun je tussendoor ook nog een appeltje eten!