GroenLinks wil gratis parkeren voor elektrische auto’s

Om de overgang naar elektrische en andere emissievrije auto’s te stimuleren heeft GroenLinks Heerenveen een motie opgesteld en samen met de FNP  ingediend om de mogelijkheid van gratis parkeren voor emissievrije auto’s te onderzoeken.

De motie is ingediend tijdens de raadsvergadering van 25 september 2017 en is door vrijwel alle partijen aangenomen! (Alleen GB Heerenveen stemde tegen) Bij de themabegroting kan het gratis parkeren definitief gemaakt worden als de kosten ervan onderzocht zijn. Wij denken dat die kosten erg meevallen omdat er nog niet veel volledig emissievrije auto’s rijden. Landelijk is dat nu circa 1,5% maar het aantal in de gemeente Heerenveen kan wel eens een stuk lager zijn dan in de randstad. Voor GroenLinks is het geven van een signaal erg belangrijk. De toekomst is emissievrij vervoer!

Tijdens deze raadsvergadering is er nog een GroenLinks motie unaniem aangenomen! GroenLinks en mede indiener de VVD vinden het wenselijk dat er meer laadpalen voor elektrische auto’s komen. We willen het bezitters van groene auto’s zo makkelijk mogelijk maken. De komende jaren verwachten we een enorme groei van elektrische auto’s en dan zijn meer laadpalen hard nodig. Het college is opdracht gegeven de mogelijkheden en de kosten te onderzoeken.

Tijdens de bespreking van de parkeervisie liet GroenLinks raadslid Gerrie Rozema het college en de raad weten heel erg blij te zijn met de ambitie om Heerenveen fietsstad 2020 te laten worden. Rozema: “De intenties zijn er. Nu nog de realisatie!”