GroenLinks Heerenveen wil Bruto Nationaal Geluk als graadmeter

Niet het Bruto Binnenlands Product (BNP) maar het Bruto Nationaal Geluk (BNG) moet de graadmeter zijn bij het meten van de stand en de ontwikkeling van de economie. Dat bepleitte GroenLinks Raadslid Retze van der Honing afgelopen maandag in de raadsvergadering bij de behandeling van de Startnotitie Economisch beleid en uitvoeringsprogramma 2019-2025.

Het BNP is een achterhaalde en zeer beperkte manier van meten, vond GroenLinks. Het laat alle activiteiten op het gebied van bijvoorbeeld mantelzorg, vrijwilligerswerk, onderwijs, goede gezondheidszorg en de aanwezigheid van een goed openbaar bestuur buiten beschouwing. En dat zijn nu juist de geluk bevorderende factoren.

Het economisch beleid van de gemeente Heerenveen moet in 2019 definitief vastgesteld worden De gemeente wil bij het opstellen van het nieuwe beleid optrekken met de zogenaamde stakeholders. Dat zijn de belanghebbenden zoals ondernemers en vertegenwoordigers van het onderwijs. GroenLinks wil dat de Global Goals van de VN (17 duurzame ontwikkelingsdoelen) nadrukkelijk worden betrokken bij deze gesprekken en kreeg hierover een motie aangenomen.